Aller au contenu
Franck71

Réglage FGMS-001

Recommended Posts

Bonjour a tous,

 

Alors je pense que je vais faire hurler quelques un d'entre vous :D...

 

J'ai mis en place une alarme basé totalement sur ma domotique. Oupsss, je vous avais dit !!!!

 

Voilà les raisons pour lesquelles j'ai fais cela.

1) Je n'ai pas grand chose de valeur

2) J'habite dans un tout petit village sans histoire, jamais de cambriolage

3) Je suis en location et je ne peux pas percer facilement les murs donc il me fallait du radio (même pour la sirène)

 

J'ai pratiquement tout installé et cela fonctionne, mais je voudrais optimiser le réglage de mes FGMS-001.

Est-ce que vous avez des conseils à me donner ?

 

L'objectif est qu'ils réagissent le plus vite possible sans détecter ma petite chienne. (chihuahua)

 

Merci d'avance

 

Modifié par Franck71

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

 Je ne sais pas si c'est à cause de ton alarme en Zwave que tu vas faire hurler.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 1

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
il y a 18 minutes, Did a dit :

 Je ne sais pas si c'est à cause de ton alarme en Zwave que tu vas faire hurler.

Tu peux effacer du texte en faisant éditer au bas du message que tu veux modifier.

 

:18:

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Hum, j'ai testé pas mal de truc, et mon Cavalier King Charles se fait détecté tout de même...

Ce que tu peux tenter, c'est d'orienter les yeux vers le haut, afin qu'ils ne détectent pas prêt du sol. Mais cela ne fonctionne pas sur les longs couloirs.

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

 Du coup, j'enlève ma ligne. :60:

 

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Avec un chien ou chat à la maison, je te conseillerais de privilégier des détecteurs d’ouverture de tes ouvrants (portes, fenêtres, velux) plutôt que des détecteurs de mouvements.
Chez moi, les détecteurs de mouvements me servent essentiellement à la gestion des mes lumières.

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Avec mon chien je n'ai pas trop de problème, mais je trouve que cela ne réagi pas très vite lorsque je rentre dans une pièce.

Mes capteurs ont une double fonction, éclairage et alarme.

 

Dans mon entré, le chien n'est jamais détecté et la réaction est rapide pour l'éclairage.

Dans ma salle a manger, le chien est parfois détecté lorsqu'il monte sur le canapé, j'ai changé la direction du capteur on verra si cela change quelque chose.

Je trouve que celui de la salle à manger est long à réagir lorsque je rentre dans la pièce, pourtant il n'est qu'a 10 m de la HC2.

J'ai peut être un problème de configuration ?

Voici les paramètres actuel : (désolé cela n'est pas trop lisible, je ne sais pas comment faire mieux)

 

Parameter 1
Motion detection - sensitivity
The lower the value, the more sensitive the PIR sensor is.
8
 
 
255
15
Parameter 2
 
Motion detection - blind time
PIR sensor is “blind” (insensitive) to motion after last detection for the amount of time specified in this parameter.
Shorter time periods allow to detect motion more frequently, but the battery will be drained faster.
Blind time should be shorter that the time period set in parameter 6 (alarm cancellation delay).
Available settings: 0 - 15 (0,5 - 8 seconds)
Formula to calculate the time: time = 0.5 x (value + 1)
0
 
 
15
 
 
Parameter 3
 
Motion detection - pulse counter
This parameter determines the number of moves required for the PIR sensor to report motion. The higher the value, the less sensitive the PIR sensor is.
It is not recommended to modify this parameter settings!
0 - 1 pulse
1 - 2 pulses
Default Value
2 - 3 pulses
3 - 4 pulses
 
 
Parameter 4
 
Motion detection - window time
Period of time during which the number of moves set in parameter 3 must be detected in order for the PIR sensor to report motion. The higher the value, the more sensitive the PIR sensor is.
It is not recommended to modify this parameter setting!
0 - 4 seconds
1 - 8 seconds
2 - 12 seconds
Default Value
3 - 16 seconds
 
Parameter 6
 
Motion detection - alarm cancellation delay
Time period after which the motion alarm will be cancelled in the main controller and associated devices.
Any motion detected during this period resets the timer.
1s
 
 
32767s
5s
 
 
Parameter 8
 
Motion detection - operating mode
This parameter determines in which part of day the PIR sensor will be active.
This parameter influences only the motion reports and associations. Tamper, light intensity and temperature measurements will be still active, regardless of this parameter settings.
0 - PIR sensor always active
Default Value
1 - PIR sensor active during the day only
2 - PIR sensor active during the night only
 
Parameter 9
 
Motion detection - night/day
This parameter defines the difference between night and day in terms of light intensity, used in parameter 8.
1lux
 
 
32767lux
200lux
 
 
Parameter 12
 
BASIC command class configuration
This parameter determines the command frames sent to 2nd association group (assigned to PIR sensor).
0 - BASIC ON and OFF command frames sent in Basic Command Class
Default Value
1 - only the BASIC ON command frame sent in Basic Command Class
2 - only the BASIC OFF command frame sent in Basic Command Class
 
Parameter 14
 
BASIC ON command frame value
The command frame sent at the moment of motion detection. Further motion detections, during the cancellation time, will not result in sending the association.
The value other than 0 allows to turn ON an associated device. In case of the Dimmer, the value of 255 means turning ON at the last memorized state, e.g. the Dimmer turned ON at 30% and turned OFF using the value of 255, and then turned OFF, will be turned ON at 30%, i.e. the last memorized state.
0
 
 
255
255
 
Parameter 16
 
BASIC OFF command frame value
The command frame sent at the moment of motion alarm cancellation, after cancellation delay time specified in parameter 6.
The value of 0 allows to turn a device OFF while the value of 255 allows to turn ON a device. In case of the Dimmer, the value of 255 means turning ON at the last memorized state, e.g. the Dimmer turned ON at 30% and turned OFF using the value of 255, and then turned OFF, will be turned ON at 30%, i.e. the last memorized state.
0
 
 
255
 
Parameter 18
 
Associations in Z-Wave network Security Mode
This parameter defines how commands are sent in specified association groups: as secure or non-secure. Parameter is active only in Z-Wave network security mode. It does not apply to 1st group “Lifeline”.
 
2nd group sent as secure
Default Value
 
3rd group sent as secure
Default Value
 
4th group sent as secure
Default Value
 
5th group sent as secure
Default Value
 
Parameter 20
 
Tamper - sensitivity
This parameter determines the change in force acting on the device, that will result in reporting tamper alarm - g-force acceleration.
Available settigs: 0 - 121 (0,08 - 2g; multiply by 0,016g; 0 = tamper inactive)
Default setting: 20 (0,4g)
0
 
 
121
20
 
Parameter 22
 
Tamper - alarm cancellation delay
Time period after which a tamper alarm will be cancelled in the main controller and associated devices.
Any tampering detected during this period will not extend the delay.
1s
 
 
32767s
30s
 
 
Parameter 25
 
Tamper - alarm cancellation
This parameter allows to disable cancellation of the tamper alarm.
0 - Do not send tamper cancellation report
1 - Send tamper cancellation report
Default Value
 
 
Parameter 28
 
Tamper - broadcast mode
The parameter determines whether the tamper alarm frame will or will not be sent in broadcast mode. Alarm frames sent in broadcast mode can be received by all of the devices within range (if they accept such frames), but not repeated by them.
Device operating in Security Mode does not send frames in broadcast mode. In this case leave the default values of parameters 28 and 29.
0 - tamper alarm sent to 3rd association group
Default Value
1 - tamper alarm sent in broadcast mode
 
 
Parameter 29
 
Tamper - backward compatible broadcast mode
The parameter determines whether the backward compatible tamper alarm frame will or will not be sent in broadcast mode. Alarm frames sent in broadcast mode can be received by all of the devices within range (if they accept such frames), but not repeated by them. This parameter provides backward compatibility with controllers not supporting Z-Wave+.
Device operating in Security Mode does not send frames in broadcast mode. In this case leave the default values of parameters 28 and 29.
0 - backward compatible tamper alarm sent to 5th association group
Default Value
1 - backward compatible tamper alarm sent in broadcast mode
 
 
Parameter 40
 
Illuminance report - threshold
This parameter determines the change in light intensity level resulting in illuminance report being sent to the main controller.
10lux
 
 
32767lux
200lux
0 - reports are not sent
 
 
Parameter 42
 
Illuminance report - interval
Time interval between consecutive illuminance reports. The reports are sent even if there is no change in the light intensity.
1s
 
 
32767s
1h
0 - periodical reports are not sent
 
 
Parameter 60
 
Temperature report - threshold
This parameter determines the change in measured temperature that will result in new temperature report being sent to the main controller.
0.1°C
 
 
25.5°C
2°C
0 - no reports
 
 
Parameter 62
 
Temperature measuring - interval
Time interval between consecutive temperature measurements. The shorter the time, the more frequently the temperature will be measured, but the battery life will shorten.
1s
 
 
32767s
15min
0 - temperature is not measured
 
 
Parameter 64
 
Temperature report - interval
Time interval between consecutive temperature reports. The reports are sent even if there is no change in the temperature.
1s
 
 
32767s
6min
0 - periodical reports are not sent
Default Value
 
Parameter 66
 
Temperature offset
The value to be added to the actual temperature, measured by the sensor (temperature compensation).
-100°C
 
 
100°C
0°C
 
 
Parameter 80
 
Visual LED indicator - signalling mode

This parameter determines the way in which visual indicator behaves after motion has been detected.

Values from 1 to 9 - single long blink at the moment of reporting motion. No other motion will be indicated until alarm is cancelled.

Values from 10 to 18 - single long blink at the moment of reporting motion and one short blink each time the motion is detected again.

Values from 19 to 26 - single long blink at the moment of reporting motion and two short blinks each time the motion is detected again.
0 - LED inactive
1 - LED colour depends on the temperature. Set by parameters 86 and 87.
2 - Flashlight mode - LED glows in white for 10 seconds.
3 - White
4 - Red
5 - Green
6 - Blue
7 - Yellow
8 - Cyan
9 - Magenta
10 - LED colour depends on the temperature. Set by parameters 86 and 87.
Default Value
11 - Flashlight mode - LED glows in white through 10 sec. Each next detected motion extends the glowing by next 10 seconds.
12 - White
13 - Red
14 - Green
15 - Blue
16 - Yellow
17 - Cyan
18 - Magenta
19 - LED colour depends on the temperature. Set by parameters 86 and 87.
20 - White
21 - Red
22 - Green
23 - Blue
24 - Yellow
25 - Cyan
26 - Magenta
 
 
Parameter 81
 
Visual LED indicator - brightness
This parameter determines the brightness of the visual LED indicator when indicating motion.
1%
 
 
100%
50%
0 - brightness determined by the illuminance (parameters 82 and 83)
 
Parameter 82
 
Visual LED indicator - illuminance for low indicator brightness
Light intensity level below which brightness of visual indicator is set to 1%.
0lux
 
 
32766lux
100lux
 
Parameter 83
 
Visual LED indicator - illuminance for high indicator brightness
Light intensity level above which brightness of visual indicator is set to 100%.
1lux
 
 
32767lux
1000lux
 
Parameter 86
 
Visual LED indicator - temperature for blue colour
This parameter determines minimal temperature that will result in blue visual indicator colour. Relevant only when parameter 80 has been properly configured.
0°C
 
 
255°C
18°C
 
Parameter 87
 
Visual LED indicator - temperature for red colour
This parameter determines minimal temperature that will result in red visual indicator colour. Relevant only when parameter 80 has been properly configured.
0°C
 
 
255°C
28°C
 
 
Parameter 89
 
Visual LED indicator - tamper alarm
This parameter allows to enable/disable indicating tamper alarm (flashing white, red and blue).
0 - tamper alarm is not indicated
 

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Ta capture d'écran est illiisible

 

Je ne voudrais pas te décourager dans ton élan de faire une alarme avec de la domotique (enfin si, un peu quand même :D ) mais c'est impossible avec les détecteurs de mouvement domotique.

 

- En domotique tu veux que le capteur te détecte le plus vite possible pour allumer la lumière automatiquement quand tu rentres dans la pièce.

- En alarme, tu veux que la détection soit confirmée, donc faut déjà que la personne aie traversé plusieurs rayons infrarouges (en réalité il n'y a pas de rayons, c'est le corps humain qui les génère et sont captés au travers de la lentille de Fresnel placée devant le capteur PIR)

 

=> 2 utilisations totalement opposées.

 

Et je ne parle même pas des chiens qui courent au sol.
Les capteurs d'alarme "compatibles animaux" sont simplement aveugles sur la partie basse (et on comprend tout de suite que ça ne fonctionne qu'avec les chiens, et pas les chats qui montent partout). Ce genre de capteurs n'existent pas en domotique, sauf à l'orienter vers le haut comme suggère Nico.

 

Bref, soit tu abandonnes, soit tu fais ton alarme uniquement avec les capteurs d'ouverture qui sont fiables en toutes circonstances.

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Merci pour votre aide.

 

Je vais continuer mon expérience avec les détecteurs de présence et j'essais de vous faire un retour dans quelques temps.

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Je suis 100% d'accord avec Lazer sur l'aspect Domotique et Alarme, ce sont 2 choses complètements séparées. (Et qui doivent le rester).

Cependant, les 2 systèmes représentent des investissements financiers importants. Et quand on implémente en 1er la domotique, il ne reste plus trop de budget pour l'alarme parfois, donc on dérive la domotique vers l'alarme.

 

Pour la détection, pas 36 solutions comme expliqué plus haut.

Soit tu diminue la sensibilité du capteur, soit tu l'orientes différemment.

Pour ma part je testes des choses en ce moment, mais énormément de faux positifs. Les IR ne sont pas fait pour c'est certains. 

Les ILS par contre, aucun souci.

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

×