Aller au contenu
Lazer

HC3 & HC3L - 5.072.25 - BETA - 26/07/2021

Recommended Posts

5.072.25
BETA

 

Thank you for using our gateway! Be sure to update to the latest version to enjoy new features and improvements.

             

Important Notices:

The following software update removes energy data collected during the use of version 5.071 beta due to a changed strategy for handling reports.

For all Z-Wave devices which feature meter capabilities (power, energy, gas, water, etc.) soft-reconfiguration procedure is required due to improvements in support of those device types (not applicable to updates from version 5.072.14 beta).

Update 5.072 includes a new version of the Z-Wave software (called Z-Wave 3.0). This version features expanded default device support, the ability to add products using Smart Start technology and many other changes. Please note that this is a beta version and its compatibility will be developed with further updates - not all Z-Wave devices are fully supported.

ATTENTION - installing version 5.072 does not automatically change the existing Z-Wave 2.0 software to 3.0. In order to run version 3.0, it is necessary to restore the gateway to factory settings, requiring the system to be configured from scratch. In future updates we will work on extended device support and provide a mechanism to migrate your current system configuration to the new Z-Wave engine.

             

Main features:

 

1. Z-Wave Software 3.0

Extended compatibility of Z-Wave devices (more devices, additional features).

             

2. Yubii Ecosystem (Home Center 3 & Yubii Home)*

Support for configuring device parameters.

Redesigned configuration wizard.

             

3. Energy Panel

New Savings tab and Panel Settings window.

             

What's new:

             

              Backup

                            Warning before restoring a backup contains the Z-Wave engine version when it differs.

                            Space for cloud backups is increased by 25MB on master HC3 for each connected gateway.

             

              Climate

                            Wider range of temperature to be used in schedules.

             

              Dashboard

                            Correct scrollbar in the main menu.

                            Live refreshing the value on the right device control panel.

             

              Devices

                            Possibility to upload the parameters template to Z-Wave device from .json file (ZW 3.0).

                            Possibility to delete parameters template which overrides the official template (ZW 3.0).

                            Extended list of official templates for Z-Wave devices (ZW 3.0).

                            Support of scale and unit for Z-Wave devices in parameters templates (ZW 3.0).

                            Console log of detecting the Z-Wave device and starting the adding process (ZW 3.0).

                            New mechanism of devices calibration (ZW 3.0).

                            Restoring the default device icon if uploaded icon no longer exists.

                            Changes in energy data component on device advanced tab.

                            Availability of configuration parameters based on device interfaces.

                            Possibility of setting the virtual power metering and using it in energy panel.

                            Support for Heatit Z-Smoke Battery version 4.1/4.2.

                            Support for Qubino 3-Phase Smart Meter.

             

              Elero*

                            Dedicated section in the main settings menu for Elero and Nice.

             

              Energy

                            Panel Settings window which allows to configure more options related to costs.

                            Possibility to choose the billing period by setting its length and start date.

                            Possibility to set up the tariff by choosing the currency, main rate and additional rates.

                            Possibility to set up the installation cost and installation date.

                            New Savings tab including summary of consumption and energy balance in time.

                            Toggle switch on General and Savings tabs to display data in kWh or using set currency.

                            The interval for storing historical energy data changed from one hour to 15 minutes.

                            Displaying the energy balance from the main energy meter if configured.

             

              General

                            Setting the main energy meter available for devices with specified interface and rate type.

             

              Nice*

                            Possibility of setting the configuration parameters.

                            Redesigned wizard of adding new devices.

                            Dedicated section in the main settings menu for Nice and Elero.

             

              Other

                            Current Z-Wave engine (version 2.0) selected by default on engine selection window.

             

Bug fixes:

 

              Access

                            Mobile devices assigned to removed users are not deleted or reassigned.

             

              Backup

                            Incorrect Z-Wave engine version in uploaded local backup (ZW 3.0).

             

              Dashboard

                            Rebooting the gateway results in resetting the counter of used devices.

                            Incorrect rounding of values with at least 2 decimal places.

             

              Devices

                            No possibility to add custom icons after factory reset of the gateway.

                            In some cases, removing the device from the Z-Wave network fails (ZW 3.0).

                            For some devices setting the association fails (ZW 3.0).

                            Incorrect multichannel reports handlings (ZW 3.0).

                            Incorrect descriptions of parameters in Heatit Z-TRM3 device template.

                            No possibility to switch off indications from the device for the energy panel.

             

              Elero*

                            Device after binding is always assigned to default room.

                            After adding and performing one action, the device is unavailable and does not respond.

             

              Energy

                            Some data is not displayed when using the remote access connection.

                            Energy consumed by a device with virtual power measurement is not saved each 15 minutes.

             

              Gateway Connection

                            Master gateway does not update the device states after rebooting slave gateway.

             

              Network

                            Wi-Fi module is always switched on after reboot of the gateway.

                            In some cases, connecting to Wi-Fi network fails.

             

              Nice*

                            No possibility to create and edit scene with Nice device.

             

              Notifications

                            E-mail notifications for addresses containing a plus character are not sent.

             

              Other

                            Z-Wave service status in Installer App is displayed incorrectly.

                            Translations on Yubii Home are not generic and refer to FIBARO Home Center.

             

              Performance

                            Problems with gateway start-up on large systems (ZW 3.0).

             

              Plugins

                            Fibaro Heat Activator plugin does not work (ZW 3.0).

                            The plugin view is not available in the mobile app.

             

              Profiles

                            No actions available for devices (ZW 3.0).

             

              Quick Apps

                            Error after updating the Quick App file containing a hyphen in its name.

                            Save button is active even though there are no changes.

                            The Quick App view is not available in the mobile app.

             

              Scenes

                            No possibility to set scene with push notification if user with mobile device was removed.

                            Incorrect property set when selected the disarmed condition block.

                            Incorrect actions in block scenes for FIBARO Intercom.

             

              Update

                            Never ending loader on devices update page when no devices to be updated (ZW 3.0).

             

Known issues:

             

              Energy

                            The energy data collected during the use of previous beta version (5.071) is removed.

                            The ROI calculation functionality does not include a quantity factor.

             

              New Z-Wave engine 3.0

                            Overriding the temperature set in heating schedule is not possible for FGT-001.

                            The schedule overwrite functionality of Z-Wave thermostats does not work properly.

                            Not all Z-Wave devices are fully compatible with the new version of Z-Wave engine.

                            In some cases, device adding/removing fails - gateway needs rebooting to retry.

                            Gateway connection is not available in the new Z-Wave engine version.

                            No support for FIBARO Heat Controller error notifications.

             

             

* - does not apply to HC3L (Home Center 3 Lite)

 

 

 

EDIT : la liste des différences :

 

We would like to inform you that hot fix 5.072.25 has been released. The update improves the following:

  • Dashboard: Incorrect rounding of values with at least 2 decimal places.
  • Devices: No possibility to switch off indications from the device for the energy panel
  • Elero: After adding and performing one action, the device is unavailable and does not respond
  • Energy: Energy consumed by a device with virtual power measurement is not saved each 15 minutes.
  • Plugins: The plugin view is not available in the mobile app.
  • QuickApps: The Quick App view is not available in the mobile app.

 

Modifié par Lazer
  • Like 1

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Toujours le même probleme de lenteur paramètres de appareils (inutilisable avec 72 modules)

Modifié par flacon030

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Toujours beta, alors comme d’hab je passe mon tour :7:

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Je l'ai installé sur ma box de dev, sans souci.... mais bon, il n'y a pas grand chose dessus.

 

En tout cas j'aime bien leur cycle de développement ces deniers temps, les betas se rapprochent, avec de plus en plus de correctifs (aucune nouvelle fonction dans cette beta, malgré le long changelog, ce sont essentiellement des correctifs de bugs de la précédente beta qui d'ailleurs porte le même numéro de version 5.072.xx).

D'ailleurs les équipes de dev Fibaro sont très actives sur le forum officiel depuis quelques semaines.

Après leur intervention sur ma box pour les soucis de CPU, ils répondent activement aux sollicitations des utilisateurs et des différents bugs remontés, mineurs, comme majeurs. Au top :)

Si seulement ça pouvait être toujours ainsi...

 

Par contre l'appli mobile est toujours une plaie, ils n'ont pas l'air pressés....

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Bon, je tournais sur la dernière stable et je viens de mettre cette version en place. Je n'avais pas installé les deux dernières Betas, trop de risques.

Je n'ai que 65 modules de connectés dessus, mais aucune lenteur, tout va bien.

J'ai testé les QA sur le soft de mon iPhone RAS, tout est présent.

La CPU est 100% OK de 6 à 10% en moyenne.

 

D'accord avec @Lazer,  l'appli iPhone doit impérativement être améliorée.

 

Je reviens vers vous si j'ai un problème

 

Modifié par ericl78

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

+1000 lazer !

 

l'appli tablette /mobile doit être vraiment améliorée (et c'est peu de le dire...) :wacko:

sinon cette beta semble toujours bien tournée

 

Stef

Modifié par couillerot

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

perso j'ai des lenteur abominable (genre plus de 10 secondes pour ouvrir les propriétés d'un module) si j'affiche tous les modules y compris les masqué dans les appareils

par contre si je n'affiche que les lumières par exemple (environ 25 modules), sans les modules cachés de ces derniers, tous va bien

C'est impossible pour moi de tous afficher, alors que dans la version stable cela ne pose aucun problème 

 

Modifié par flacon030

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

@flacon030 tu devrais aller soumettre ton problème en donnant un maximum de détail sur le forum officiel, comme je le disais, en ce moment ils sont réactifs, c'est le moment d'en profiter :

https://forum.fibaro.com/forum/1024-home-center-3/

 

@couillerot chez moi l'application tablette (qui est le même que l'appli téléphone) est tout simplement inutilisable.

Mais pas un peu. Juste complètement inutilisable.

Déjà elle force le mode paysage, impossible de la mettre en portrait.

Elle est d'une lenteur épouvantable, genre plusieurs dizaines de secondes d'attente entre 2 écrans.

Et malgré la taille de l'écran (10"), les "tuiles" sont immenses, si bien que l'appli tablette affiche moins d'information à l'écran que sur un téléphone de 5 ou 6 pouces. Un comble.

Et tout cela sur une tablette Pixel C, donc de Android natif, pur, sans surcouche. Donc déjà si ça ne marche pas sur une Pixel, j'ose même pas imaginer le résultat sur une Samsung/Huawei/Lenovo/etc..

Bref, j'ai laissé tombé, on verra dans 10 ans, le temps qu'il fissent leur développement.... :rolleyes:

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Ils enchaînent les beta !
Je passe mon tour car je pars en vacancez bientôt...

Pour l'application sur tablette, il faut activer ou pas le mode tablette. Ça aide pour l'affichage des tuiles.

Envoyé de mon RMX1993 en utilisant Tapatalk

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Dragoniacs oui mais en mode "Wall", il n'y a que 3,27 vignettes de visible !!! et en version "classique" et paysage, les icons sont minuscules... (avec un ipad) :wacko:

 

Stef

  • Like 1

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
Il y a 11 heures, flacon030 a dit :

perso j'ai des lenteur abominable (genre plus de 10 secondes pour ouvrir les propriétés d'un module) si j'affiche tous les modules y compris les masqué dans les appareils

par contre si je n'affiche que les lumières par exemple (environ 25 modules), sans les modules cachés de ces derniers, tous va bien

C'est impossible pour moi de tous afficher, alors que dans la version stable cela ne pose aucun problème 

 

Bonsoir

De mon coté, j'ai rencontré le même problème que toi après la mise à jour. J'ai vidé le cache de Chrome, rien, j'ai essayé Edge --> idem.

Bon, sans y croire mais juste avant de remettre bon backup de ma version stable qui fonctionnait bien, j'ai rebooté mon pc.

Oh miracle, tout est revenu nickel, pas plus de latence qu'avant. (windows 10 20H2)

Je suis 100% d'accord qu'en théorie, cela ne devait rien modifier mais bon.

 

Actuellement, avec la dernière Beta, tout fonctionne comme avant.

 

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
Il y a 4 heures, Lazer a dit :

 

@couillerot chez moi l'application tablette (qui est le même que l'appli téléphone) est tout simplement inutilisable.

Mais pas un peu. Juste complètement inutilisable.

Déjà elle force le mode paysage, impossible de la mettre en portrait.

Elle est d'une lenteur épouvantable, genre plusieurs dizaines de secondes d'attente entre 2 écrans.

Et malgré la taille de l'écran (10"), les "tuiles" sont immenses, si bien que l'appli tablette affiche moins d'information à l'écran que sur un téléphone de 5 ou 6 pouces. Un comble.

Et tout cela sur une tablette Pixel C, donc de Android natif, pur, sans surcouche. Donc déjà si ça ne marche pas sur une Pixel, j'ose même pas imaginer le résultat sur une Samsung/Huawei/Lenovo/etc..

Bref, j'ai laissé tombé, on verra dans 10 ans, le temps qu'il fissent leur développement.... :rolleyes:

J'utilise l'app Fibaro uniquement sur iPhone, et honnêtement je n'ai pas à m'en plaindre. En même temps je ne joue pas 10 fois par jour non plus.

Mais je la trouve plutôt réactive. Environ 3s à l'ouverture, et zéro attente en navigation d'un menu à un autre, d'une tuile à une autre.

Les deux principales choses que je lui reproche :

- c'est le manque de prise en compte des QA au même titre que les autres appareils, notamment dans les favoris

- la navigation dans "maison" qui pourrait être améliorer pour réduire le nombre de clics sur l'écran, d'où la nécessité d'avoir les QA dispo dans les favoris

A part ces 2 points, je trouve qu'elle fonctionne plutôt bien, en tout cas sur iPhone. Pas essayé sur iPad, et encore moins sur Android que je ne possède pas.

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Surprenant l'utilisation CPU sur ma box de dev, que j'ai mis à jour :

 

image.png.00398519aa95985b8c933e2f8aafec4d.png

 

En voit la mise à jour vers 16h, puis un CPU qui ne cesse de croître jusqu'au lendemain matin, avant de revenir se stabiliser tout seul à sa valeur nominale de 5%.

 

J'ai un seul module Z-Wave sur cette box, et quelques QuickApps.

 

Si ça se trouve, sur vox box avec plein de modules, la croissance du CPU a été multipliée d'autant, ce qui vous a fait constater les lenteurs, puis est revenu tout seul à sa valeur normale.

@ericl78 ça correspond peut être au reboot de ton PC.

 

Regardez vos graph CPU si vous avec Domocharts.

 

 

@Fredmas je parlais de l'application sur TABLETTE dans le message que tu as cité ;)

Pas de lenteur sur le téléphone (enfin si, 3s à l'ouverture, c'est hyper long comparé à l'ancienne appli qui chargeait en 0.5secondes...) mais ça reste acceptable.

Mais c'est surtout l'ergonomie de l'application qui est à revoir, comme tu le précises.

 

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
il y a 29 minutes, Lazer a dit :

@Fredmas je parlais de l'application sur TABLETTE dans le message que tu as cité ;)

Pas de lenteur sur le téléphone (enfin si, 3s à l'ouverture, c'est hyper long comparé à l'ancienne appli qui chargeait en 0.5secondes...) mais ça reste acceptable.

Mais c'est surtout l'ergonomie de l'application qui est à revoir, comme tu le précises.

 

Oui oui j'avais bien compris :D

C'est pour ça que dans ma réponse j'ai bien commencé à préciser que je l'utilise uniquement sur iPhone et pas iPad ou Android. Afin que la comparaison avec mon expérience ne soit pas mal interprétée.

Désolé si ma réponse n'était pas assez claire et pouvait porter à confusion :P

Modifié par Fredmas
  • Like 1

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Je pensais que c’était ma tablette qui était trop vielle (ipad 3) mais a ce que je constate je ne suis pas le seul a rencontrer ce probleme

par contre sur iphone aucun probleme de lenteur, c'est acceptable

Modifié par flacon030

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

je te le confirme flacon030sur ipad 5 et 6, l'appli n'est quand pas très réactive (à l'ouverture de l'appli et encore moins avec le lancement d'un QA...)

 

Stef

Modifié par couillerot

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

A tous, nouvelle version 5.080.9 vient d'arriver, qui test :=)

 

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

×